Nodarbību cikls mazākumtautību jauniešiem
“Saproti valsti, kurā Tu dzīvo”
tagad arī jauniešu centrā NAGLA!
Nodarbību mērķis: neformālā veidā mazākumtautību un latviešu jauniešiem radīt izpratni par Latvijas valsti, tās pārvaldes sistēmu un sabiedrības lomu tajā.
Nodarbību tēmas: Latvija, Vēlēšanas, Saeima, Valdība, Pašvaldība, NVO un pilsoniskā sabiedrība.
Projektu finanisāli atbalsta Islande, Lihtenšteina un Norvēģija. Programmu „NVO fonds” finansē EEZ finanšu instruments un Latvijas valsts
Aktivitātes mērķis jauniešu un pieaugušo, tai skaitā nepilsoņu, inovatīva izglītošana par Latvijas valsti, tās pārvaldes sistēmu un pilsoniskās sabiedrības lomu tajā. Atsevišķi tiek strādāts ar jauniešiem un pieaugušajiem, aktivitātē nr.3 abas mērķgrupas apvienojot. Nozīmīga loma ir sadarbībai ar skolām, kuras ir devušas piekrišanu dot laiku tikties un strādāt ar saviem audzēkņiem.
Aktivitātes laikā tiek īstenots semināru cikls pamatnācijas un nacionālās minoritātes –romu un krievu- iedzīvotājiem par Latviju un pilsoniskās sabiedrības izpratni. Aktivitāte tiks īstenota ar inovatīvu pieeju – praktiska apmācība un iepazīstināšana klātienē ar procesiem, izmantojot neformālās izglītības metodes, ne mācību grāmatas un formālās izglītības metodes
Aktivitātes ietvaros tiek aptvertas tēmas, kuru izpratne ir būtiska visos vecumos, taču īpaši svarīga mazākumtautību jaunajai paaudzei, kura ir dzimusi un augus Latvijā, bet bieži vien dzīvo citā informācijas un mediju telpā. Nepieciešams attīstīt mērķgrupā kritisko un patstāvīgo domāšanu, kuru var īstenot sniedzot izpranti par valsti, sistēmu, kurā dzīvojam.
Aktivitāte satur inovatīvu nodarbību ciklu par tēmām, kas aptver gan zināšanas par lēmējvaru, gan izpildvaru, gan arī pilsoniskās sabiedrības – NVO – lomu mūsu visu ikdienas dzīves kvalitātes veidošanā, līdzdalībā, kā arī sniegs zināšanas par pašvaldības un valsts funkcijām un pienākumiem.
Nodarbību tēmas:
2.Tēma. Kas ir valsts un kas ir pašvaldība
3.Tēma. Iepazīsti savu pašvaldību. Interesanti fakti
4.Tēma. Iepazīsti savu pašvaldību. Iepazīsti klātienē
5.Tēma. Latvijas valsts pārvalde: Saeima un vēlēšanās
6.Tēma. Latvijas valsts pārvalde: Ministru Kabinets
7.Tēma. Iepazīsti klātienē Saeimu un Ministru kabinetu
8.Tēma. Latvija salīdzinājumā ar citām valstīm
9.Tēma. Pilsoniskā sabiedrība un NVO.
10.Tēma. Iepazīsti klātienē NVO
Detalizēts tēmu laika plāns tiks veidots, plānojot aktivitāti un piemērojoties konkrētai norsies vietai, mērģrupas iespējām, u.tml.
Aktivitāte tiek īstenota 5 pilsētās 3 Kurzemes novados/pilsētās: Ventspilī, Talsu novada Talsos, Valdemārpilī un Sabilē, kā arī Saldus novada Saldū. Aktivitātē piedalās gan pamatnācijas pārstāvji, gan romu un krievu tautības pārstāvji. Katrā aktivitātes norises vietā tiek strādāts ar vienu grupu, aptverot visas nodarbību ciklā paredzētās tēmas, izņemot Ventspili, kur strādāts tiks ar 2 grupām 2 skolās.
Simulācijas spēle „Pieņem lēmumu Latvijā”
Aktivitātes mērķis: veicināt mērķgrupas izpratni par demokrātiskas valsts procesiem līdzdalības un likumu, lēmumu pieņemšanas jomās, vienlaicīgi mērķgrupas dalībnieku vidū attīstot starpkultūru dialogu un mazinot diskrimināciju, stereotipus virzoties uz vienotu, iekļaujoši un integrētu sabiedrību.
Aktivitātē tiek iesaistīti 32 aktīvākie un ieinteresētākie dalībnieki no akt.nr.1, dodot iespēju ar neformālās izglītības metožu palīdzību iejusties valsts likumdošanas un lēmumu pieņemšanas procesos.
Aktivitāte notiks 2 dienu garumā kā neformālās apmācības. Apmācību sākumā dalībnieki kocentrētā veidā tiks iepazīstināti ar būtiskākajiem valsts lēmumu un likumdošana pieņemšanas procesa etapiem, īpaši uzsverot labas pārvaldības principu ievērošanas lomu plašākai sabiedrībai akceptējamu un labvēlīgu lēmumu pieņemšanai. Dalībnieku uzmanība tiks pievērsta arī dzimumu līdztiesības jautājumiem – dalībnieki tiks iepazīstināti, kāds ir dzimumu sadalījums politiskajos amatos, valsts, pašvaldību pārvaldē Latvijā un kāda ir šī statistika citviet Eiropā, Pasaulē, mudinot nediskriminēt sievietes.
Aktivitātes dalībnieki tiks iepazīstināti arī ar videi draudzīgu principu ievērošanas nepieciešamību biroja darbā un birokrātiskajos procesos kopumā, sniedzot informāciju, cik daudz papīra/koku tiek izmantoti nelietderīgi un kādu kaitējumu videi globālā mērogā nodara videi draudzīgu principu neievērošana, vienlaicīgi sniedzot priekšlikumus, kā šos principus ievērot savā ikdienā, skolā, darbā.
Apmācību dienas vakara daļā neformālā veidā tiks īstenoti starpkultūru priekšnesumi. Tā kā apmācībās būs ieradušies dalībnieki no 4 pilsētām, tad katras pilsētas pārstāvji jau ir savstarpēji pazīstami, tiekoties akt..2. ietvaros. Katrai grupai būs jāsagatavo savai nacionālajai kultūrai raksturīgs priekšnesums, kuru demonstrēt pārējiem dalībniekiem.
Apmācību otro daļu veidos simulācijas spēle, kas ir oriģinālideja un projekta inovatīvā pieeja.
Simulācijas spēles tiks organizētas, lai īpaši saistošā veidā dalībniekiem būtu iespēja apgūt projekta tēmas kompleksi. Spēles laikā tiek sadalītas lomas dalībnieku grupiņām – katrai iejūtoties kādā no tēmā iesaistītas organizācijas lomā, piemēram, ministrija, pašvaldība, Saeima, slimnīca, policija, skola, NVO, banka, utt. Atbilstoši vadītāju instrukcijām katrā spēles ciklā tiek paziņoti simulētās sabiedrības kopējie notikumi, kā arī katras organizācijas individuālie notikumi. Organizācijas, balstoties uz šiem notikumiem, meklē risinājumus un gatavo priekšlikumus, ko iesniegt sabiedrības pārvaldes institūcijai (piemēram, Saeimai vai pašvaldības domei). Katra organizācija savus priekšlikumus publiski argumentē un aizstāv, bet pārvaldes institūcija lemj par atbalstu.
Šāda pieeja ļauj dalībniekiem izjust dažādu organizāciju interešu mijiedarbību, kā arī izprast pārstāvētās organizācijas darbību un arī sabiedrības pārvaldi kopumā. Tāpat tiek trenētas argumentēšanas un prezentēšanas prasmes.
Spēlē norisinās 9 līdz 12 ciklu garumā. Katra cikla garums var atšķirties, tomēr spēles kopgarums var sasniegt pat 12 stundas.
"Simulācijas spēle"
Aktivitātes mērķis 1: starpkultūru dialoga attīstība, diskrimācijas un stereotipu mazināšana, veidojot pamatnācijas iedzīvotājiem emocionālu saikni ar mazākumtautību pārstāvjiem Latvijā, atklājot personīgus stāstus, kā Latvijā jūtas un dzīvo cittautietis, īpaši tie, par kuriem ir spēcīgi aizspriedumi.
Aktivitātes mērķis 2: motivācijas radīšana izglītības iegūšanai un veiksmīgas karjeras veidošanai romu tautības iedzīvotāju vidū.
Video īsstāstu personāži tiks apzināti primāri no projekta norises vietām – Ventspils pilsētas, Saldus un Talsu novadiem, taču interesantu personību un dzīvesstāstu gadījumā var tiks iekļautas arī personas no citām Latvijas vietām.
Projekta koordinatori uzmeklē un piesaista personības, par kurām video materiālu sagatavot, bet ārpaklpojuma sniedzējs sagatavo videomateriālu.
Aktivitātes ietvaros tiek sagatvoti vismaz 6 video īsstāsti par to, kā jūtas un dzīvo Latvijā nacionālās minoritātes – krievi un romi, par kuriem pamatnācijai bieži vien ir spēcīgi aizpriedumi un stereotipi.
Vismaz viens no īsstāstiem ir romu veiksmes stāsts – kā roms ir ieguvis izglītību un veiksmīgi sakārtojis savu sociālekonomisko dzīvi, veiksmīgi iekļaujoties Latvijas sabiedrībā un ar savu piemēru motivē citus tautiešus līdzīgi rīkoties, vienlaicīgi mazinot sabiedrības aizspriedumus.
Vismaz viens no īsstāstiem ir stāsts par krievu tautības iedzīvotāju (vecumā 30-70g.v.), kurš ir lojāls Latvijai, ir Latvijas patriots,ikdienā lieto krievu valodu savā kopienā, taču izjūt sevi kā Latvijas daļu un ir par Latvijas neatkarību. Šajā īsstāstā tiktu attainotas šādas personas izjūtas, kad viņš/a tiek salīdzināti ar Latvijai nelojālajiem krieviem, ar Krievijas šobrīd piekopoto agresora taktiku. Šī konkrētā video īsstāsta mērķis ir parādīt, ka ne visi krievi ir ienaidnieki un ka valsts ir stipra,ja ir saliedēti tās iedzīvotāji, neatakrīgi no tautības.